Förlovningen i New York

Innan förlovningen

Jag och Christian hade pratat fram och tillbaka om förlovning. Inte så seriöst att vi bestämde något, men sa ändå att vi kan kanske förlova oss när vi åker till Kanarieöarna i januari 2017. Det finns väldigt många juvelerare på Kanarieöarna och visst har vi kollat i skyltfönsterna på allt som glimmar och blänker. Till och med provat.. Men det kan jag ta upp om i inlägget angående val av ringar.

Vi flyttade in i vårt hus här i Hässleholm i mitten på januari 2016 och ordnade en kombinerad sommar- och inflyttningsfest för våra vänner. Mitt uppe i festen trodde jag någonstans att Christian skulle fria då och det visade sig att han trodde att jag skulle fria. Men i efterhand är jag glad att det inte hände då för jag fick mitt drömfrieri.

Resan till New York

Vår tredje gemensamma resa till New York var bokad till den 2 september 2016. Första gången vi åkte dit 2013 hade vi inte varit tillsammans särskilt länge, men förälskade oss nog i staden på samma sätt; där finns allt! Maten, människorna, myllret, shopping, lyx – ja allt!

Poolen på hotellets tak

Så efter att ha varit i New York två gånger i maj valde vi denna gång september. Vi vågade oss även på ett nytt hotell och detta hotellet hade en pool vilket var så skönt för ömma fötter och när det var som varmast. Nog om det…

Vi åkte till Kastrup fredagen den 2 september och gick för att checka in och lämna väskorna. Vid disken frågade vi om det fanns möjlighet att uppgradera oss till business class och det fanns det. Detta var inget konstigt för någon av oss då vi alltid pratat och drömt om att åka lyxigt till USA.

Glada på flyget

Väl på planet fick vi champagne när vi funnit våra säten. Ännu ett gemensamt intresse, champagne. Sen hade det varit en ännu bättre flygresa om det inte hade varit för att elektroniken i våra stolar slutade fungera lagom till att vi ätit vår mat. Jag fick sitta upp lika stelt som i de vanliga sätena. Var så frustrerad. Men i övrigt en cool upplevelse.

Väl framme i NYC ringde jag mina föräldrar för att berätta om upplevelsen och att vi hade kommit fram som vi skulle. Samtidigt som jag pratar med dem kommer vi upp med taxin på Manhattan. Jag ryser varje gång för det är så mäktigt. I samma stund säger mamma ”ja New York har verkligen blivit er stad”. Det håller jag med om och kanske ännu mer nu.

Hotellrummet

Vi kom fram till hotellet Gansevoort Park Avenue och checkar in. Receptionisten frågar om vi firar något särskilt och nej, det gjorde vi inte. Inte då iallafall. Åker upp till våning 7 och kommer in på vårt rum. Färgglatt och lagom stort, med en utsikt över en takbar som vi besökte några dagar senare.

Väl inne på hotellrummet började vi piffa till oss lite, duscha, parfymerade oss och så vidare. Christian började rota i minibaren (som alltid när vi kommit till hotellrummet oavsett destination). Han hittar en flaska champagne och frågar om vi ska öppna den, det är ju trots allt semester. Självklart tycker jag det. Inget konstigt med det heller. Vi skålar och Christian sitter på sängkanten och jag står upp vid hans knän.

Följande konversation utspelar sig i rummet på 7:e våningen:

Christian: ”Vad säger du älskling, ska vi inte ta och förlova oss när vi är här. Hade inte det varit trevligt och trevligare än att göra det på Kanarieöarna?”
Jag uppfattar det inte som en fråga utan tänker direkt i samma bana, att det var en bra idé. ;
Emmi ”Om det var menat som en fråga så var det ganska romantiskt och du sitter ju faktiskt ner.”
Christian: ”- Vill du att jag ska gå ner på ett knä?”
Jag: ”-Nej, det behöver du inte”
I millisekunden efteråt går Christian ner på knä och på väg ner utbrister jag: ”-Men du är ju sjuk i huvudet” (inte mitt smartaste kommentar, och jag har bett om ursäkt efteråt, kan säga att jag kände mig helt borttappad under dessa få sekunder – förstod inte alls vad som höll på att ske!)

Men han kommer ner på ett knä och ställer då frågan som jag i i den stunden och i skrivande stund blir alldeles varm i hjärtat av:

”Emmi, vill du gifta dig med mig?”

Det blev det mest självklara Ja:et jag någonsin sagt i mitt liv.

Han höll fram en ring, som jag inte bär idag, men som jag fick låna några dagar tills vi hämtade våra egna. En ring som Christians mamma Eva fick av Christians pappa Roger som morgongåva. Den passade perfekt och är den ringen som syns på den översta bilden. Den spelade en stor roll när jag själv skulle välja ring senare.

Minuterna efter förlovningen.

Vilken upplevelse. Jag kommer ihåg min känsla, jag blev så bubbligt glad och vad jag hade på mig. Jag kommer ihåg smaken av champagnen och dofterna i rummet. Det är ett minne för livet.

Efter förlovningen gick vi och åt en kulinarisk lunch – burgare på Surf Shack 😉

Christian – jag älskar dig! Du gör mig så lycklig!